UKS PowerBad

Kodeks Postępowania

Zasady Współpracy Trenerów, Rodziców i Zawodników

Wprowadzenie

Sport dla dzieci i młodzieży odgrywa ogromną rolę w promowaniu fizycznego, społecznego i emocjonalnego rozwoju młodego człowieka. Treningi badmintona prowadzone przez PowerBad stwarzają dodatkowe możliwości, aby rozwijać i kształtować zainteresowania, zdolności i umiejętności uczniów. Oferują radość, zadowolenie i entuzjazm w bezpiecznej i przyjaznej atmosferze. Fundamentami tego środowiska są trenerzy, rodzice i zawodnicy. Ważne jest, aby trenerzy i rodzice dawali przykład dobrego sportowego zachowania, prezentując i wymagając uczciwości, szacunku i odpowiedzialności.

Poniższe reguły i zasady ułatwią współpracę pomiędzy trenerami, rodzicami i zawodnikami oraz pomogą się skupić na wspólnie osiąganych celach.

Role

TRENER
– profesjonalista w szkoleniu zawodników

  • Szkoli i rozwija fizycznie, psychicznie i społecznie zawodników w oparciu o najlepszą wiedzę i dobre praktyki.
  • Daje przykład dobrego zachowania.
  • Prezentuje wysokie standardy osobiste.
  • Podkreśla właściwe ideały sportowej rywalizacji, etycznego postępowania i gry fair play.
  • Sprawuje nadzór i kontrolę nad zawodnikami podczas treningów i turniejów.
  • Szanuje i akceptuje decyzje sędziów.
  • Dąży do dobrych relacji z trenerami i klubami przeciwników.
  • Doskonali wiedzę i warsztat trenerski.
  • Dba o zdrowie swoich zawodników.
  • Jest odpowiedzialny za zachowanie swoich zawodników na turniejach.

RODZIC
– profesjonalista w wychowaniu dziecka

  • Wspiera swoje dziecko w spełnianiu marzeń, w tym sportowych.
  • Wsłuchuje się w jego potrzeby i daje motywację.
  • Dba o zdrowie, dietę i higieniczny tryb życia dziecka.
  • Zachęca do sportowej postawy, okazując pozytywne wsparcie wszystkim uczestnikom.
  • Przedkłada dobro i rozwój dziecka nad osobiste pragnienie zwycięstwa.
  • Zachęca dziecko do gry zgodnie z zasadami i szanowania praw innych.
  • Nie używa wulgaryzmów ani obraźliwego języka.
  • Nie stosuje agresji słownej lub fizycznej.

ZAWODNIK
– profesjonalista w zabawie i sporcie

  • Dobrze się bawi i uczy nowych umiejętności.
  • Szanuje trenera oraz kolegów i koleżanki.
  • Angażuje się podczas treningów i turniejów.
  • Gra uczciwie i przestrzega zasad i przepisów.
  • Demonstruje dobre sportowe zachowanie i okazuje szacunek.
  • Pomaga rodzicom i kibicom zrozumieć filozofię badmintona.
  • Przyjmuje sukcesy i porażki ze spokojem.

Oczekiwania Stron

TRENER
prezentuje

  • Filozofię trenera, styl i sposób pracy.
  • Zasady i reguły obowiązujące podczas treningów (bezpieczeństwo i dobre samopoczucie).
  • Oczekiwania i cele wobec dziecka i zespołu.
  • Lokalizacje i godziny treningów.
  • Wymagania dotyczące sprzętu, logistyki, wyjazdów itp..
  • Procedury postępowania w przypadku kontuzji.
  • Oczekiwania wobec rodziców.
  • Zasady i kryteria selekcji.

RODZICE
prezentują postawę zgodnie z kodeksem

  • Upewniają się, że dzieci wiedzą o ich miłości niezależnie od wyników.
  • Realistycznie oceniają możliwości fizyczne dziecka.
  • Pomagają dziecku wyznaczać realistyczne cele.
  • Kładą nacisk na poprawę wyników, a nie tylko na wygrywanie.
  • Unikają presji związanej z wygrywaniem.
  • Nie przeżywają swojej sportowej przeszłości przez dziecko.
  • Dają dziecku możliwość podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów.
  • Wspierają w braniu odpowiedzialności za decyzje.
  • Zapewniają bezpieczne środowisko.
  • Kontrolują emocje podczas gier.
  • Są kibicami dla swojego dziecka i innych.
  • Szanują trenerów i komunikują się pozytywnie.
  • Są pozytywnym wzorem do naśladowania.
  • Nigdy nie komunikują się z sędziami.
  • Nigdy nie podchodzą do trenera lub zawodnika podczas zawodów ani nie trenują swojego dziecka z trybun.
  • Nigdy nie wchodzą na teren turnieju.

Nie pytaj swojego dziecka

Wygrałeś czy przegrałeś dzisiaj?
Czy trener cię dzisiaj chwalił?
Czy byłeś lepszy od kolegów?
Które miejsce zająłeś?

Zapytaj

Czy podobał ci się dzisiaj trening?
Czy dobrze się bawił na treningu?
Czego się nauczyłeś dzisiaj?
Z czego jesteś najbardziej zadowolony?

Motywuj pozytywnie

Brawo!
Świetne zagranie!
Tak trzymaj!
Super pomysł!
Dasz radę!
Umiesz!
Gramy do końca!

Zasady Komunikacji

Ustalenia dotyczące sposobu, w jaki trenerzy, rodzice i zawodnicy powinni się komunikować

  1. Przedstawienie kanałów komunikacji.
  2. Ustalenie godzin komunikacji telefonicznej.
  3. Ustalenie komunikacji indywidualnej.
  4. Savoir vivre – Trenerze, Pan, Pani.

Ważne jest, aby zrozumieć, że mogą wystąpić sytuacje, w których sprawy nie potoczą się tak, jakbyście sobie tego życzyli.
W takich sytuacjach zachęcamy do kontaktu z trenerem – to pierwszy i najbardziej naturalny krok do zrozumienia i rozwiązania problemu.

Co mówić trenerowi, czego unikać?

Kwestie, których nie należy omawiać z trenerem

Organizacja treningów.

Dobór partnerów.

Strategia zawodnika lub zespołu.

Inni zawodnicy.

Wybór/selekcja do reprezentacji.

Kwestie, które można omawiać z trenerem

Wszelkie obawy związane z zawodnikiem i jego środowiskiem treningowym.

Powiadomienie z wyprzedzeniem o wszelkich konfliktach harmonogramu.

Powiadomienie o chorobie lub urazie tak szybko, jak to możliwe.

Czasami rodzicom trudno jest pogodzić się z decyzjami trenera dotyczącymi czasu gry lub doboru zawodników. Trener jest profesjonalistą i podejmuje decyzje w oparciu o to, co uważa za najlepsze dla wszystkich zawodników.

UKS PowerBad – dbamy o sportowy rozwój w duchu fair play!